WSPÓŁPRACA BLOGOWA - JAK ZACZĄĆ I JAK JĄ NAWIĄZAĆ?
Jako autorzy bloga skupiamy się na naszej pracy: na pisaniu odpowiednich i wartościowych dla czytelnika treści oraz na budowaniu unikalnego miejsca w sieci. Prawie każdy z nas prędzej czy później podejmuje współpracę reklamową z jakąś firmą. Dlatego też dzisiaj chciałabym podzielić się z Wami moimi spostrzeżeniami oraz doświadczeniem, które - mam nadzieję - okażą się przydatne.
Zacznę od tego, że nikt z nas nie otrzymuje niczego za darmo. Każda rzecz wymaga od nas przetestowania, stworzenia subiektywnej i profesjonalnej opinii, która ma zapewnić dobrą reklamę dla marki. Form współprac jest wiele, a nawiązywanie ich zależy najczęściej od liczby UU, jakości zdjęć oraz tekstu.
Na jakim etapie zacząć współpracę z firmami?
Nie ma określonego momentu, w którym można się jej podjąć. Jednakże z pewnością jej nie nawiążesz jeśli Twoje wpisy są nieciekawej treści (poprawność językowa i stylistyczna to element, bez którego żaden bloger daleko nie zajdzie), a wygląd nie zachęca do pozostania na dłużej (jest to rzecz, na którą najpierw zwraca się uwagę). Szata graficzna powinna być przede wszystkim czytelna, przejrzysta i minimalistyczna. Nie sugeruj się także krążącymi po blogosferze mitami, że współprace nawiązuje się od 1000 obserwatorów. Oczywiście są firmy, które zazwyczaj tylko takich blogerów przyjmują, ale statystyki z blogspota już dawno nie są brane pod uwagę na rzecz tych z Google Analytics (liczba UU - czyli unikalnych użytkowników).
Warto więc uzbierać całkiem niezłe grono czytelników, własny styl i wygląd bloga oraz napisać kilka dobrych wpisów, aby dojść do wprawy.
Czekać na oferty czy wyjść samemu z propozycją?
Obecnie blogosfera jest zasypana różnymi autorami, więc firmom ciężko dotrzeć do osób prowadzących wartościowe strony. Nic się nie stanie, jeśli osobiście wyślesz ofertę współpracy do wybranych marek. Jasne, że lepiej gdy to przedsiębiorstwo odzywa się do nas pierwsze - wtedy mamy większe pole do negocjacji jak najlepszych dla siebie warunków, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby samemu wyjść z propozycją.
Jakie są możliwe formy współpracy?
Wymiany banerów reklamowych, recenzje produktów, wpisy i wyjazdy sponsorowane, programy afiliacyjne, napisanie wpisów na konkretny temat. Tego jest mnóstwo, więc jeśli chcecie mogę poświęcić temu oddzielny post.
Czy wiek ma znaczenie w nawiązywaniu współpracy blogowej?
I tak i nie. W tej kwestii nie ma ograniczeń wiekowych, jednakże trudno oczekiwać dobrej reklamy produktów ze strony dwunastolatki z myślą, że podbije ona cały internet. Poza tym są firmy, które oczekują przy podpisywaniu umowy zgodę rodziców bądź opiekuna prawnego. No chyba, że jesteście pełnoletni. Musicie wiedzieć jednak, że firmy darzą większym zaufaniem osoby powyżej 16 roku życia, ze względu na lepszą jakość recenzji.
Czy opłaca się zakładać bloga dla samych współprac?
Nie! Jeśli chcesz założyć swoją stronę dla 'darmowych' rzeczy to przemyśl to raz jeszcze. Nie o to chodzi w blogowaniu. Powinno być to tylko dodatkiem, a nie powodem, dla którego ją prowadzisz. Nikt nie będzie Cię czytał ani szanował, jeśli będziesz się tylko na tym skupiać - mogę Ci to zagwarantować.
Jak zachęcić firmy do współpracy?
Jeśli spojrzycie na górny pasek na mojej stronie możecie zauważyć zakładkę "WSPÓŁPRACA/COOPERATION - myślę, że każdy, doświadczony bloger powinien mieć w widocznym miejscu taki odnośnik. Najlepiej, by taka informacja była dobrze rozwinięta: krótka wzmianka o swojej działalności, historia bloga, najczęstsze tematy jakie poruszasz, możliwe formy współpracy, a jakimi nie jesteś zainteresowany (to jak zaprezentujesz dany produkt jest kwestią indywidualną), kontakt mailowy, lista z nazwami firm, z którymi miałaś przyjemność dotychczas współpracować.
Jak złożyć ofertę współpracy?
Najlepiej jest to robić poprzez kontakt mailowy, ale można również telefonicznie. Nie radzę przesyłać to sms-em albo przez portale społecznościowe - świadczy to tylko o braku profesjonalnego podejścia, nikt nie weźmie takiej propozycji na poważnie. Im większa jest nasza kultura osobista oraz pełniejsza oferta, tym większa szansa, że firma przyjmie naszą propozycję.
WZÓR MAILA Z PROPOZYCJĄ WSPÓŁPRACY
1) Zwrot grzecznościowy: "Dzień dobry" lub "Witam serdecznie".
2) Wiadomość: zacznijmy od tego, że nie może być ona ogólnikowa, typu kopiuj-wklej, wysyłana do tysięcy różnych firm. Nie muszę chyba też podkreślać, że na maile o treści: "Czy współpracują Państwo z blogerami?" lub "Prowadzę bloga pod adresem xxx. Jesteście zainteresowani współpracą?" nie otrzymacie odpowiedzi lub będzie to odpowiedź odmowna (choć zazwyczaj nie ma nawet takiej).
Bloger w takiej wiadomości musi zawrzeć wszystko: kilka słów o sobie, od kiedy prowadzi bloga, jaką tematyką się zajmuje, ile ma wejść miesięcznie (można tu umieścić informacje na temat miesięcznych UU, a najlepiej by były one w formie screenu dołączonego w załączniku), jaki jest jego pomysł na współpracę oraz czego oczekuje od firmy.
Przykład: 2) Wiadomość: zacznijmy od tego, że nie może być ona ogólnikowa, typu kopiuj-wklej, wysyłana do tysięcy różnych firm. Nie muszę chyba też podkreślać, że na maile o treści: "Czy współpracują Państwo z blogerami?" lub "Prowadzę bloga pod adresem xxx. Jesteście zainteresowani współpracą?" nie otrzymacie odpowiedzi lub będzie to odpowiedź odmowna (choć zazwyczaj nie ma nawet takiej).
Bloger w takiej wiadomości musi zawrzeć wszystko: kilka słów o sobie, od kiedy prowadzi bloga, jaką tematyką się zajmuje, ile ma wejść miesięcznie (można tu umieścić informacje na temat miesięcznych UU, a najlepiej by były one w formie screenu dołączonego w załączniku), jaki jest jego pomysł na współpracę oraz czego oczekuje od firmy.
Nazywam się xyz. Od x lat prowadzę bloga, który znajduje się pod adresem xxx. Zamieszczam tam wpisy o tematyce kulinarnej, są to głównie przepisy mojego autorstwa na dobre i dietetyczne posiłki. Każdy tekst staram się dopiąć na ostatni guzik, a zdjęcia wykonuję najwyżej jakości, gdyż są robione lustrzanką. Piszę właśnie do Państwa, ponieważ chciałbym dać propozycję współpracy barterowej (na zasadzie produkt-reklama). Jestem pewien, że z czystym sumieniem mógłbym polecić je swoim czytelnikom - w niektórych artykułach bazowałem na żywności Waszej firmy i się sprawdziły. Oprócz reklamy na blogu oferuję promowanie marki na portalach społecznościowych, takich jak Instagram czy Facebook. Uważam, że nasza współpraca mogłaby być owocna i przynieść korzyści obydwu stronom. Statystyki z Google Analytics dołączyłem w załączniku. Pozdrawiam i życzę miłego dnia!
Możesz tu również przesłać ewentualnie podobne artykuły czy też opinie od poprzednich firm, z którymi nawiązałeś współpracę.
To na tyle jeśli chodzi o ten wpis. Jeśli macie jakieś pytania piszcie w komentarzach, chętnie na nie odpowiem!
A jakie są Wasze doświadczenia z firmami?
Jak fajnie poczytać takie artykuły od doświadczonego blogera który wie co mówi. Będę widział jak już będę miał rozmowę kiedyś za kilka lat.
OdpowiedzUsuńSuper pomocny artykuł :)
OdpowiedzUsuńJeśli podejmuję współpracę, to dlatego że jestem ciekawa ich produktów. Nie warto decydować się na pierwszą lepszą :)
OdpowiedzUsuńUważam, że jest to miłe ze strony producenta, że pozwala nam wypróbować ich kosmetyki i napisać o nich recenzję.
Dzięki temu na naszych blogach pojawia się dużo więcej recenzji produktów, niż mogłbyśmy sobie pozwolić same :)
Świetny artykuł, jest bardzo przydatny.
OdpowiedzUsuńPS Uwielbiam Twojego bloga!
Dzięki! Miło mi to słyszeć :)
UsuńSwietny tekst, zwlaszcza pomocny dla swiezakow :D
OdpowiedzUsuńPrzydatne i cenne rady. Według mnie dla każdego blogowicza przyjdzie pora nawiązania takich współprac , tylko trzeba być cierpliwym i pisać od serca:)
OdpowiedzUsuńhttps://xgabisxworlds.blogspot.com/
Bardzo konkretny post, na pewno przyda się osobom początkującym ;)
OdpowiedzUsuńŚwietny post, na pewno wiele osób z niego skorzysta :)
OdpowiedzUsuńWspółprace - temat bardzo mi znany.
Pozdrawiam!
lublins.blogspot.com
Super ! Przeczytałam post od A do Z:) Widać że masz dużą wiedzę na ten temat. Ja dopiero rozwijam swojego bloga, więc narazie jeszcze nie myślę tak szczegółowo o współpracach, ale dobrze jest to wiedzieć gdzieś z tyłu głowy, żeby jak czas najdzie skorzystać z rad:)
OdpowiedzUsuńZ własnego doświadczenia powiedz mi proszę, czy takie pisanie do firm działa? W sensie czy odpisują i jak traktują taką współpracę?
Działa :) Większość firm odpisuje, i to z chęcią współpracy, chociaż zdarzyły się przypadki, gdzie odpowiedzi do tej pory nie dostałam. Były też sytuacje, w których uzgodniłam z przedstawicielami wszystkie warunki, ale na następne wiadomości nie raczyli odpowiedzieć. Mimo to uważam, że nie należy się zniechęcać, jeśli jesteś zainteresowana taką formą musisz spróbować, może akurat się uda, naprawdę nic się nie stanie jeśli to bloger napisze pierwszy :)
UsuńCo do traktowania blogerów przez firmy - wiesz, bywa różnie. Są firmy, z którymi naprawdę fajnie się pracuje, ale można trafić też na takie, które nie traktują blogera na poważnie, bardziej jako tanią siłę roboczą, która pracuje za darmo. Zresztą uważam, że promowanie marki za przykładowo darmową szmatkę z Chin nie jest w żadnym przypadku opłacalne.
Jeśli chcesz więcej informacji to znajdziesz dużo wpisów na temat blogowania -https://adrianna-b.blogspot.com/search/label/blogowanie
Jeśli masz jeszcze jakieś pytania to śmiało pisz :)